ztracene labely

Vitezslav Novy vita at fio.cz
Mon Dec 1 11:48:11 CET 2003

martin wrote:
> Ahoj,
> stala se mi takova neprijemnost, nevim jak k tomu doslo
> ale po instalaci W2K na jiny disk se mi na mem primarnim
> pokazily label k disku /FREEBSD4.9/. Je jeste nejaka sance
> ze se s daty shledam?

Jednou se mi to taky podarilo, a data jsem zachranil.
Postup byl priblizne tento:

Pro kazdou partition je potreba najit jeji zacatek a velikost
a zapsat ji do disklabelu.
Partition a zacina obvykle na ofsetu 0 jeji velikost pri defaultni
instalaci je 204800 (100MB) nebo 262144 (128MB) nebo jeste vic??
(zalezi, kterou verzi jste rozdeleni disku delal).
Pak byva swap, ktery aspon me veci dost zkomplikoval,
protoze jsem neznal ani jeho velikost, ani neumel urcit jeho zacatek
(a tudiz ani velikost part. a,  musel jsem ji uhadnout)

Pro hledani zacatku ostatnich partition jsem si nasel ve zdrojacich
magic number ufs (letmym nahlednutim

fs.h:#define    FS_MAGIC        0x011954        /* the fast filesystem
magic number */
)

ten se vyskytuje v kazdem superbloku (ale ne na zacatku, ofset je
potreba zjistit).
Pomoci kolony dd | hexdump | grep s vhodnymi parametry jsem hledal
superbloky a podle jejich umisteni pak urcil zacatek partition
Pokud si dobre pamatuju, prvni superblok se nachazi vzdycky na stejnem
ofsetu od zacatku partition, odstupy tech dalsich jsou pak dane
velikosti partition a jsou pravidelne.
Velikost partition jsem urcil ze zacatku dalsi, u posledni pak z
velikosti part. c, ktera mi taky z v labelu zustala.
Je vhodne prozkoumat nejaky fungujici disk, aby se clovek zorientoval.

Kdyz nejakou partition zjistite, zapiste ji do labelu
a jako prvni vec na ni pustte
#fsck -n
tim zjistite, jestli jestli je to ok, aniz by se fsck pokousel neco na
disk zapisovat.

Jeste bych chtel podotknout, ze ja jsem si ciste smazal label, takze
filesystemy zustaly nedotcene.

vita novy