Sprava IRQ, PnP etc... <- Re: Problem se siti

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Sep 9 11:37:21 CEST 2003

Zbyněk Burget napsal/wrote:
> Diky za radu - problem byl vyresen standardne doporucovanou metodou - v
> BIOSu zmena PnP OS na opacnou hodnotu, v mem pripade tedy z "YES" na "NO".

	Jo, na tuhle radu jsem zapomel - BIOS skutecne muze pridelit IRQ jinak,
nez to udela OS a tim zajistit ono "zprehazeni".

> 1) Co vlestne ona volba PnP OS v BIOSu dela?

	Urcuje, zda z PnP zarizeni BIOS zinicializuje jen tak, ktera
bezpodminecne nutne potrebuje pro vlastni proces zavadeni systemu a
inicializaci dalsich necha na OS (YES) nebo zda zinicializuje vsechna
zarizeni.

	Inicializaci se v tomto pripade mysli zejmena prideleni zdroju (portu,
sdilene pameti, preruseni) dle pozadavku zarizeni.

> 2) Jak se da rucne prehodit preruseni u nektereho zarizeni? Jsou zarizeni,
> ktere se vypisou jako rozpoznane pri bootovani s kernel -c  -  tady problem
> neni. Pak je ale spousta zarizeni nak PCI tak PnP ISA, ktere se zde
> neobjevi.

	Chtel jsem vas odkazat do archivu konference, ale sam jsem tam ten
popis nenasel - takze asi nebude neprijatelne tady tu teorii zopakovat.

	Slot PCI sbernice ma k dispozici jen 4 preruseni oznacovana A,B,C,D. Ty
jsou obvyke zapojeny na ctyri fyzicke draty (rekneme I1,I2,I3,I4), ktere
prochazeji pres vsechny sloty s tim, ze se mezi sloty "toci" (tj. v
prvnim jsou slotu jsou v poradji 1,2,3,4, v druhem 2,3,4,1 a tak dale).
Tyto ctyri draty pak vedou do chipsetu, ktery je (konfiguracne)
prirazuje jednotlivym vstupum radice preruseni. Priradit je muze
samozrejme jen vstupum dosud nepouzitym - a pokdu jich neni dost, pak
klidne priradi jednomu vstupu vice nez jeden drat, klidne ale pak
vsechny ctyri.

	Co z toho plyne - pokud je k dispozici malo vstupu radice preruseni
(hodne ISA karet, nebhodna konfigurace) pak vsechna preruseni vsech PCI
karet budou sdilene vest na preruseni jedno. Problem lze vyresit vhodnou
konfiguraci (tedy nevyhrazovat ISA preruseni pro nepritomna zarizeni)
nebo odstranenim nepotrebnych ISA zarizeni. Ale ani v okamziku, kdy
kazdy PCI drat ma prirazen vlastni vstup radice preruseni, neni
zaruceno, ze ke sdileni nedojde - draty provhazeji vice sloty a pokud
dane zarizeni dane preruseni pouziva, je mozne, ze ho FYZICKY sdili se
zarizenim jinym. Toto fyzicke sdileni neni (jak z popisu jiste zrejmo)
otazka softwarove, ale hardwarove konfigurace a neco na nem lze zmenit
jedine zmenou poradi karet ve slotech.

	Z definice jsou preruseni na PCI sdilena a ovladace i hardware musi byt
na tuto situaci pripraveny - seda je teorie, nicmene, zeleny je strom
praxe ...

	U ISA PnP je to trochu jednodussi - ISA sbernice ma primy pristup ke
vsem vstupum radice preruseni a BIOS tak prideli nektere z nich
(pridelovani zdroju pro ISA PnP zarizeni probiha pred pridelovanim
zdroju pro PCI). Na druhou stranu, ISA preruseni z definice sdilena
nejsou a nelze tedy stejne preruseni pridelit pro jine ISA zarizeni ani
do nej pripojit preruseni prichazejici z PCI sbernice.

	A jeste kratce k tomu, jak se chova OS - non-PnP karty softwarove
konfigurovat nelze - a to, co pisete do konfiguraku kernelu tak enni
PRANI jake IRQ ma zarizeni pouzit, ale oznameni na jakem IRQ je zarizeni
skutecne nakonfigurovano. Obdobne to plati pro PnP ISA karty, ktere
predinicializoval BIOS pred startem OS (i kdyz neni vylouceno, ze by OS
mohl inicializaci zrusit a provest vlastni - pak by se karta choval
apodobne kartam PCI - nevim, jak se presne OS v tomto pripade chova). U
PCI si IRQ prat vubec nemuzete - system mu nejake prideli.

> 4) Bude resenim problemu s irq acpi, az bude dotazeno do konce? (pouzivam
> FBSD 4.8 - STABLE)

	Nikoli. ACPI nezmeni nic na hardwarove konfiguraci ani na principu
pridelovani zdroju pro PnP zarizeni (vcetne PCI).

	ACPI muze mit na problem kladny vliv - myslim ale to, ze ACPI je deskou
podporovano, nikoli to, ze ACPI podporuej system. A to dvema vecmi,
ktere spolu castecne souvisi:
1. kvuli ACPI si musi programator BIOSu udelat jasno v nekterych vecech,
pricemz mozna odhali nektere chyby, ktere by se mohly projevit i v
pridelovani zdroju
2. ACPI obsahuje informaci o fyzickem zapojeni prerusovacich dratu do
PCI slotu - takze muzete rozlozeni karet do slotu navrhnout "na papire"
a nejste tolik odkazan na metodu pokusu a omylu

Dan Lukes      tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
root  of FIONet,  KolejNET,  webmaster  of www.freebsd.cz
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz