Vinum, Was: Re: NFS mount

Martin Salac salac at certicon.cz
Mon May 19 11:14:35 CEST 2003

Jaroslav Klaus wrote:

>     MS> protoze, jak jsem uvedl, volume je vinum RAID-5 a moc se mi nechce ho
>     MS> borit a stavet z neho 2 FS (pocita se to asi 6 hodin pri kapacite,
>     MS> kterou mam).
>
> 6 hodin nic neni ;-)
> Dalsi moznosti je rozjet to na SMB, jesli se ti chce.

Fujtalbl, ale asi mi nic jineho nezbude, uz jsem to delal (viz. niz) :-)

Nicmene jsem si s vinum a prenosem trosku hral, takze se podelim o
zkusenost:
HW: CPU PIII-Celeron 1,1GHz; RAM 256MB, 1x 10GB system, 4x 80GB 7200 RPM
SW: FreeBSD 4.5, Vinum na tech 80kach v RAID5.

Transfer Vinum ----> Stanice (Athlon 1,2GHz, 512MB) (cteni) [MBps]:
FTP: 8,54
NFS: 6,17
SMB: 4,72

Transfer Stanice ----> Vinum (zapis) [MBps]:
FTP: 4,13
NFS: 2,41
SMB: 4,05

Je to prumerovane ze 3 merenych prenosu:
sekvencni cteni/zapis 500MB souboru nahodnych dat,
pak 100 souboru a` 5MB s nahodnym obsahem
a nakonec asi 10 000 html souboru.

NFS me prekvapilo u pomalosti zapisu, ale zda se, ze je to normalni.
Google vyhodi u slov "vinum performance write RAID5" hodne materialu,
takze je tam i vysvetleno, proc je zapis cca 4-5x pomalejsi nez cteni,
ale stejne me to trosku zarazilo.

SMB se mi jevi jako vyvazene cteni/zapis, ale vetsinou je potreba
write once and read many, takze nejdulezitelsi je cteni (i pro me).

Docela zajimave je i sledovat diskuse, kde rozebiraji vliv velikosti
stripu na prenosovou rychlost. Vlastne jsem nikde nenasel presne receno,
kde je optimum (asi je to zavisle na tom, co se chce ukladat).
Zkousel jsem 64KB a 512KB stripe a rozdil zanedbatelny.

... mno to jen tak na okraj, kdyby to nekoho zajimalo :-)

Zdravi

Martin