Problem s udrzovanim programu v base

Tyman Vladimir Vladimir.Tyman at i.cz
Tue Feb 18 14:51:25 CET 2003

Dobry den,

jedna se mi o udrzovani programu, ktery je v base systemu.
Jinymi slovy ho nemusite pri instalaci vybirat v portech/packages nebo jeste jinak
jsou ruzne roztrousene v /usr/src (pokud mate nainstalovane zdrojaky).
Napr. uz zde diskutovane openssh nebo napr. bind take openssl atd.
Vi nekdo jak korektne udrzovat aktualni stabilni verze napr. tech vyse
uvedenych programu/knihoven?

Ja znam tyto moznosti:
1. Drzet se STABLE vetve a programu v ni.
2. Pouzit prislusny port pokud tam autor pridal moznost pro jeho instalaci
do /.
3. Prelozit prislusny soft z ruky a instalovat ho do /
4. Nainstalovat verzi z portu standardne do /usr/local a mit paralelne dve verze binarek.
5. Nechat to byt.

Moznost 4 vylucuji, protoze mit dve verze tehoz je schizofreni (omylem pustim verzi
z base misto z /usr/local atd.)
Moznost 5 vylucuji, myslim, ze vsichni administratori chteji udrzovat produkcni
systemy pod svoji spravou na aktualni stabilni verzi jak vlastniho OS tak programu,
ktere souviseji s bezpecnosti.
Moznost 3, vylucuji, protoze  je v podstate stejne jako bod 2) s tim, ze se mi hur dohledava
jaka je tam ceho verze, jake soubory byly kam nainstalovany atd.
Moznost 2 pouzivam, ale musim si pamatovat, ze po upgradu systemu musim znovu
nainstalovat tyto porty/package a jsem zavisly na autorovi portu, ze mi to do /
umozni nainstalovat.
Moznost 1 vypada lakave (a byla by podle me idealni), ale bohuzel tam byvaly mnohdy
(sice opatchovane), ale beznadejne stare verze, dneska je tomu nahodou jinak
(vzpomenme si napr. na to za jakych okolnosti vznikla verze 4.6.2).
Ale i pri tomto postupu je nutny reboot pocitace, prekladat a instalovat se jiste da
i jen prislusna vec ze src, ale zrovna u bind a openssl nevim co vse je na tom zavisle
nehlede na vzniklou nekonzistenci. Upgradovat cely system kvuli nove verzi openssh mi
nepripada normalni resp. co ma nova verze openssh spolecneho se systemem?

Obecnejsi otazka asi je: proc vubec jsou v base systemu zahrnuty take programy jako napr.
openssh, bind, sendmail a knihovny jako openssl a proc jsou jaksi navic take v portech?
Pokud si pamatuji tak pri instalaci si nemuzu vybrat, ze je nechci takze je tam vzdycky
budu mit, ale uz se jich regulerne nemohu zbavit (vim ze v make.conf je moznost
neprekladat openssh, bind, openssl, sendmail, ale to neodstrani jejich predesle binarky).
Pokud uz jsou soucasti systemu tak kde najdu seznam souboru, ktere se instaluji pro tyto
programy a ktere zavislosti?

Cekal jsem, ze to v 5.0 bude vyreseno, ale bohuzel to neni zrejme prioritou i kdyz
projekt na to uz existuje http://www.freebsd.org/projects/libh.html, ale zda se mi mrtvy.
Mrzi me to o to vic, ze to jinde (napr. rpm) maji poreseno. Muze nejak uzivatel "presvedcit"
vyvojare, aby s tim zacali neco delat?

Nez me zacnete kamenovat tak vas odkazu na zdroj ze ktereho je videt, ze to netrapi jen me,
ale i samotneho Jordan.K.Hubbarda viz. http://triangle.rtp.freebsd.org/~libh/sysinstall2/
obzvlaste doporucuji kapitolu 2.3.

Nechtel bych tim rozdmychavat zadne plameny, ale je to vec ktera mi na FreeBSD zasadnimn
zpusobem vadi (hlavne to, ze se o tom vi a neni vule to resit).

Zdravim

--
Vladimir Tyman
ICZ a.s.