poskozeni filesystemu s root

Zbyněk Burget zburget at miastudio.cz
Mon Feb 3 11:18:20 CET 2003

Zdravim vespolek,

(...konference uz funguje, tak top poslu jeste jednou - mozna se to tema
bude nekdy nekomu hodit)

nevim, cim se to mohlo stat, ale poskodil se mi filesystem s root :-(
Chtel jsem vypnout masinu (init 0) a misto obvyklych hlasek, jako ze se
stroj vypina - ted nevim, co presne to psava - se objevilo, ze se za 15
sekund zrestartuje. Jestli tam bylo neco vic nevim, nestihl jsem to precist.
Po restartu mi pri bootovani v miste, kde byva hlaska o tom, ze se
namountuje root (v mem pripade na ad0s2a) bylo oznameni o tom, ze nebyl /
spravne odmountovany a ze se bude za 15 sekund restarotvat. A tak porad
dokola. Nastesti jsem mel po ruce jeste jeden HDD s nejakymi pokusy s
FreeBSD a tak nebyl problem nahodit masinu z toho druheho disku a spustit na
ten pozkozeny filesystem fsck. Ten tam opravil celkem dost chyb (netusim,
proc se tam objevily). Pak jsem zkousel nahodit FreeBSD z toho opraveneho
disku, ale posledni, co se mi pri bootu vypise, je ted hlaska o tom, ze
mountuje root na ad0s2a. Pak to zustane tuhe (pri stisku ctrl+alt+del se
pocitac rebootuje). Zkousel jsem prehrat na ten poskozeny disk (z toho
pokusneho) /etc/rc* (mimo rc.conf) a /etc/defaults/rc.conf v domnence, ze je
poskozeny nektery z tech skriptu nebo ten defaults/rc.conf a proto to
nepokracuje v nahozeni systemu, ale to nebylo to prave orechove.
Vidim nekolik cest, jak to opravit, ale nevim, jak na to.
Mam zdrojaky, takze si muzu system znovu prelozit, jenom ho potrebuju
spravne nahodit - da se nejak premountovat za behu systemu root na jinou
partition (jako ze bych to nahodil z toho fungujiciho disku, potom
premountoval root na ten poskozeny, namountoval zbytek a prelozil system).
Druha moznost - jak presne probiha boot sekvence? Zjednodusene, co vim - mbr
| boot0 / boot1 / boot2 / loader / (rc?).
Taky jsem zkusil nabootovat z toho dobreho disku tak, aby nenasel spravny
root - a tudiz se mne musel zeptat na to, kde ho ma vzit. Kdyz jsem ho
odkazal na dobry filesystem, tak to proslo dobre, jenom samozrejme
nenamountoval ostatni veci z fstab a ptal se na shell, ale fungovalo to.
Kdyz jsem ho ale nechal namountovat ten poskozeny (a opraveny) filesystem,
zustala mi viset hlaska, ze mountuje root na ad0s2a. Takze bych asi hledal
problem nekde v nejakem scriptu, ktery se dostava na radu po loaderu, po
namountovani root...
Jak byste to opravovali vy? Nechtel bych preinstalovavat vsechno :-(

Zbynek

P.S.: podle rady R. Cejky jeste zkusim prehrat /sbin/init