OT zase to pentium :] ODPOVED

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Nov 25 03:40:47 CET 2002

Pentium wrote, On 11/25/02 02:19:

> lze

> (man
> kde
>
> Muzete trochu vic k tomu napsat ? je to zatim asi predbezne ale rad bych
> znal moznosti. Program co to dela kam se to pise a jake jsou zakladni
> konfigurace neco si zase k tomu najdu. Zatim bych to asi resil pres
> pravidla v IPFW ,ale tim se nevyhnu tem zmenam mac adres.

	IPFW budete stejne potrebovat - to bude omezovat pristup "ven" pro
jeden blok adres a povolovat pro ten druhy. Konzistenci MAC v.s. IP
zajistujete tak, ze vyplnite ARP tabulku permanentnimi zaznamy pro
VSECHNY (tedy i nepridelene) IP adresy, ktere jsou pro vnitrni interface
"lokalni".  Pro pridelene adresy tam samozrejme date spravnou kombinaci
IP<->MAC (i proto je treba nepridelovat IP nahodne z poolu, ale
semistaticky - k jedne MAC vzdy stejnou IP), pro nepridelene IP tam date
IP s nejakou vymyslenou MAC. Permanentni ARP zaznamy nejsou modifikovane
na zaklade informaci prichazejicich ze site.

	Modifikace ARP tabulky provadi program "arp" (man arp), option, ktery
chcete pouzxit je '-S'.

	Celou zabavu vam muze pokazit isc-dhcp, ktere se urcite v ramci sve
cinnosti pokousi ARP tabulky modifikovat take, otazka je, jestli ho
zastavi permanence zaznamu. Pokud ne a bude vam permanentni zaznamy
likvidovat a nahrazovat nepermanentnimi, mate pro vas obtizne resitelny
problem. Ja bohuzel nemohu chovanim tohoto DHCP slouzit, neb jak jiz
drive receno, nepouzivam ho - musite to vyzkouset.

> Ano ale pro amatery je tato funkce zahalena tajemstvim pravdepodobnejsi
> je ze se nekdo pokusi zmenit si IP adresu aby se dostal na internet a
> tim omezi ostatni proto to vazani na MAC lze tomu nejak zabranit ? Ve
> win2k to lze. Tam muzete vazat mac adresu k ip jako lze zde a ostatni ip
> natvrdo zadane se na internet nedostanou.

	No, nemyslim si, ze je pro nekoho zmena IP slozitejsi nez zmena MAC -
amater nezvladne ani jedno, clovek schopny alespon zakladne pouzit
takrka jakykoliv vyhledavac zvladne zmenit oboji. Nicmene, to je vec
subjektivniho nazoru. Kazdopadne, vam nezbyva nez verit tomu, co rikate,
protoze kdyby to tak nebylo, nezbyva nez konstatovat, ze se softwarove
branit vubec nelze. Ja pouzivam tutez taktiku obelhavani sebe sama,
jenze si nijak zvlast neverim ... ;-)

Dan Lukes     tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
root of  FIONet, KolejNET,  webmaster  of www.freebsd.cz
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz