uz jsem blizko

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sat Nov 23 17:26:40 CET 2002

Pentium wrote:
> Takze jsem opravil to co jsem mel spatne a trochu jsem se posunul
> dopredu kdyz napisu z win98 ping 195.146.100.5 ci jinou adresu napise to
> cilovy adresat neni dostupny pokud se ,ale pripojim na internet delam to
> pres Kppp v KDE tak mi to zacne psat vyprsel casovy limit takze mam
> dojem ze se to zasekne az pri ceste zpatky protoze modem problikava.
> Nevim mozna je to nastaveni toho natu jelikoz tam zadavam jako interface
> ppp0 neprisel jsem totiz co je modem :{

	NATu se nezadava jako interface na kterem preklada modem - NATu se
zadava sitovy interface, kterym muze byt i napriklad ono ppp0 - jestli
je jim ale opravdu tezko rict, to zalezi od konkretni konfigurace kppp
(to je dalsi z programu, ktery nepouzivam - a bylo by zajimave zjistit,
zda je v teto konferenci vubec nekdo, kdo ho pouziva).

	Nejprve predpokladam, ze v okamziku, kdy mate vytoceno tak mate spojeni
"ven" - primo z toho FreeBSD. Nema smysl ladit funkcnost prekladu, pokud
neni zajisteno nejprve spojeni te masiny, ktera preklada. Pokud tento
predpoklad neni splnen, kaslete na preklad a nejprve musite rozchodit tohle.

	Tak - chodil-li nam pripojeni teto masiny, pak je skutecn ecas na NAT.
Chova-li se system nestandardne, spustite na odchozim interface (kterym
muze byt ppp0, jak ale vyse receno, jake to je skutecne musite zjistit z
vasi konfigurace) program 'tcpdump' (doporucene paramery: "-n -s 1600 -p
-i <jmeno interface>") a budete se divat, zda vidite ven odchazet ony
"ping" pakety, ktere Windowsy generuji.

Pokud
1: odchazet nebudou - pak bud'
1a: vubec neprichazeji (nakouknete stejnym programem na interface
sitovky smerem k Windowsum) - pak jde bud' o problem Windows, nebo o
problem s konektivitou vnitrni site;
nebo
1b: prichazeji - pak jde bud' o problem nastaveni routungu, firewallu
nebo neni stanice v rezimu router
nebo
2: odchazeji a to se zdrojovou adresou
2a: neprelozenou - pak je chybne nakonfigurovan NAT (vcetne souvisejici
konfigurace firewallu)
nebo
2b: prelozenou a
2b@: nevraceji se odpovedi - pak ICMP na vybrany stroj neco blokuje nebo
na nej dany stroj neodpovida a je nutne vybrat jiny cil
2b#: odpovedi se vraceji - pak je nutne prozkoumat jak se vraci po
vnitrni siti zpet k Windowsum.

	Pokud modem pravidelne problikava jsou mirne favorizovane moznosti rady
"2", ja osobne povazuji za favorita 2a.

	Nicmene, vy musite provest prislusne zkoumani, rict nam co jste
zjistil, tim se okruh moznych zavad znacne omezi a my vam urcite
dokazeme poradit kudy dal.

					Dan

Mimochodem, a trochu od veci - ma skole, kde ucim me vyzvali, abych si
vymyslel nejakou prednasku pro studenty a me nenapadalo co by to tak
mohlo byt - tak jste me privedl na napad, ze bych mohl prednaset neco
jako "Minimalni teoreticke zaklady nutne pro uspesnou praktickou spravu
site". Za tuto inspiraci dekuji. je pravda, ze nez ja to pripravim, vy
uz budete davno ostrileny spravce site, takze vas na ni na revans nebude
mit smysl pozvat, ale mohla aby pomoci nekomu dalsimu ...
Tak jako tak - a nemejte mi to za zle - kdyz uz vas zivot donutil
spravovat sit pripojenou k Internetu, nebudete se moci, pokud tu praci
nepolozite, vyhnout tomu se o principech fungovani Interetu, IP,
routingu alespon neco malo naucit - a to vubec nesouvisi s tim, na jakem
operacnim systemu nakonec budete tu sit spravovat. To neni o
"step-by-step" navodech, ktere jsou dobre mozna k prvotni rychle
konfiguraci - to je o schopnosti nalezt a odstranovat problemy, ktere se
naprosto nevyhnutelne musi vzdy objevit a k jejichz odstraneni prakticky
neni mozne zadne step-by-step navody vytvorit. Vasim soucasnym zakladnim
problemem neni "zacatecnictvi" s FreeBSD - vasim zakladnim problemem je,
ze jste nucen zprovoznovat programu, o jejichz principech funkcnosti
vlastne nic nevite.