ntpd - nakopnutie

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Feb 11 16:31:30 CET 2002

Martin Damasek wrote:

> Kdyz uz jsme u toho - zanedlouho se take hodlam rozjet jeden ntp
> server a zajimalo by me, do jake miry je korektni synchronizovat podle
> stratum 1 serveru. Nejde o technicke reseni, ale spise eticke. Cetl
> jsem, ze male site by se mely synchronizovat spise podle stratum 2
> serveru (tj. zaridit si vlastni stratum 3), aby nedochazelo k
> pretizeni stratum 1 serveru. Co se povazuje v tomto pripade za
> dostatecny pocet pocitacu, aby bylo vhodne pouzit stratum 1?
>
> Vim, ze je to pouze spekulace, ale spis by me zajimal vas nazor.

	Zakladni normou, kterou je nutne se v takovem pripade ridit jsou policy
provozovatele takoveho serveru - pokud existuji a pokud tuto otazku
upravuji, pak je velice vhodne a slusne se jimi ridit.

	Pokud neexistuji nebo jsou vagni, pak je IMHO nutne pouzit zdravy rozum
- jak presny cas opravdu potrebujete, zda pro vas neni ve skutecnosti
dostacujici (nebo dokonce vyhodnejsi) pouzit misto jednoho stratum 1
vice stratum 2 serveru.

	U siti, kde na presnosti casu zas az tak nezalezi, a to je ve velkem
mnozstvi firem - cas s presnosti na vterinu bohate staci (a povetsinou
se vubec nic nestane, pokud je cas presny pouze na desitky vterin a
obcas dokonce na minuty) - tak tam vznika pravo na stratum 1 server az u
site velikosti stovek pocitacu. Studenstka kolej, na jejiz sprave se
castecne podilim, ma pres 500 pocitacu a dle meho nazoru ani ta by jeste
nutne nepotrebovala stratum 2 server, ale priznavam, ze ho tady mam.

	U siti, kde na presnosti zalezi hodne, tedy by odchylka od presneho
casu mela byt pod jednu vterinu se domnivam, ze i radove nekolik desitek
pocitacu uz uziti stratum 1 ospravedlnuje - sit jedne financni
instituce, na jejiz sprave se castecne podilim a jejiz chod je hodne
ovlivnovan casem, ktery musi byt co nejpresnejsi ma cca 60 pocitacu (i
kdyz opravdu presny cas potrebuje jen cca 10 z nich) - a domnivam se, ze
zde uz lze mit vlastni stratum 2 (navazane dokonce na nekolik stratum 1
zdroju). Nicmene, pomerne dlouho jsme si vystacili i se serverem stratum
3.

	V naprosto extremnich pripadech je samozrejme dostatecny pocet pocitacu
i jeden ...

	Popravde receno, "stratum x" neni zadna zvlastni exaktni jednotka -
rozhodne neplati, ze cas ziskavany ze zdroje stratum x je tim presnejsi,
cim nizsi je x. Do hry vstupuje kvalita spojeni, ktere k jednotlivym
serverum mate (nejhorsi je promenlive zpozdeni linky) a presnost
samotnych serveru. Divil byste se jak rozdilne casy maji ruzne stratum 1
servery). Pro ilustraci nabizim aktualni hodnoty z jednoho meho stratum
2:

     remote           refid      st t when poll reach   delay   offset
jitter
 tik.cesnet.cz   .GPS.            1 u  179 1024  367   36.895    4.770
122.985
*ntp1.NL.net     .GPS.            1 u  558 1024  307   68.133    7.774
48.137
+canon.inria.fr  .GPS.            1 u  558 1024  307  114.376   -5.235
44.873

	Samozrejme, ze za urcite rozdily muze promenne zpozdeni (jitter), za
neco zpozdeni jako takove (delay), kadopadne, mate na vyber tri casy s
rozptylem takrka 13ms - a to je dneska neobycejne mala hodnota, pomerne
casto vidim rozptyl 30 i 40 ms i vice.

	Nekdy ziskate daleko presnejsi cas pouzitim blizkeho stratum 2 (i 3)
serveru nez pouzitim vzdaleneho stratum 1 ...

	Nicmene, na net-eticke otwazky obvykle neexistuje naprosto jednoznacna
odpoved ...

Dan Lukes      tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
root  of FIONet,  KolejNET,  webmaster  of www.freebsd.cz
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz