pomaly filesystem

Cejka Rudolf cejkar at dcse.fee.vutbr.cz
Mon Aug 6 18:56:32 CEST 2001

David Navara wrote (2001/08/06):
>   jelikoz uz 15 minut mazu adresar /usr/ports, jsem odhodlan se pustit do
> neceho jako je konfigurovani a kompilace jadra. Poradite mi prosim, jestli
> mam sanci nastavit nejakou read/write cache nad FreeBSD 4.3-RELEASE
> filesystemem?

* Pokud je to na IDE disku, 4.3-RELEASE je prvni a posledni verzi,
  kde je u IDE disku write-cache implicitne zakazane. Duvodem bylo
  to, ze nektere/vsechny IDE disky lzou o tom, kdy byl uskutecnen
  zapis dat na disk a tim padem maji veskere zurnalovaci nebo soft-updates
  fs utrum. Nakonec ale byla dana prednost rychlosti. Pro povoleni
  write-cache je potreba do souboru /boot/loader.conf pridat
  hw.ata.wc="1" a restartovat pocitac.

* Zpusob pripojeni fs: Je-li standardni, kdy mount nic zvlastniho nevypisuje,
  nebo "sync", je to pomale. Je-li "async", je to rychlejsi, ale nebezpecne
  stejne jako ve std. konfiguraci Linuxu s ext2fs. V dnesni dobe jsou
  preferovane "soft-updates". Bud to slo zvolit hned pri instalaci, nebo
  dodatecne v single-rezimu pro / nebo kdykoli s odpojenym fs pomoci
  tunefs -n enable <device>. mount pak vypise "(ufs, local, soft-updates)".

* Pak je jeste samotny problem s /usr/ports - hodne malych souboru
  a adresaru. Tech metadat je skoro vic nez obycejnych dat. Brr. Puvodni
  algoritmus ve fs adresare rozklada po celem disku. Kusick psal, ze
  kdyby adresare vznikaly postupne a pomalu, snad by to bylo i v poradku.
  Ale v pripade rychleho vytvareni pomoci tar xf nastava nejhorsi mozny
  pripad a adresare jsou po disku rozlozene uplne spatne. Ve -stable se
  s tim bohuzel zatim neda delat nic (pokud mi neuniklo MFC), ale
  v -currentu je z OpenBSD prevzat novy algoritmus, ktery se v takovemto
  pripade chova lepe.

* Lze jeste zkusit sysctl -w vfs.vmiodirenable=1, ale v tomto pripade
  asi moc nepomuze (ale jinak to mejte urcite zapnute).

Kdysi jsem delal mereni a zde jsou priblizne vysledky, puvodni/WC zakazana
asi nikde nemam (pro /usr/ports, puvodni nebo novy algoritmus pro rozlozeni
adresaru, write-cache povolena nebo zakazana):

            Puvodni/WC povolena   Novy/WC povolena   Novy/WC zakazana
tar xvfz    8 minut               4 minuty           14 minut
rm -r       5 minut               1 minuta            2 minuty

> Nebo jsem jen nepochopil vyhodu toho, ze kdykoliv mi vypnou
> proud, budu mit disk v konzistentnim stavu?

Ee, o konzistenci to az tak moc neni. Jen je dost pravdepodobne,
ze fs by byl nabourany mene nez napr. pri plne asynchronnim zapisu.
Tohle je spis nestastna souhra vseho mozneho. Skoda, ze zatim ve
-stable neni ten novy algoritmus (mam dojem, ze to melo byt kvuli
nejakym realnym problemum).

--
Rudolf Cejka   (cejkar at dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science