Free-Open-Net?

Michal Mertl mime at traveller.cz
Fri Jul 6 11:03:30 CEST 2001

On Fri, 6 Jul 2001, P.Erbak wrote:
> a mam jeste jeden obecny dotaz>
>
> jaky je zhruba rozdil mezi temito BSD ?
>
> pripadne cim se lisi Open a NetBSD od FreeBSD,
> protoze tu posledni variantu jsem jiz vyzkousel.

Nechci tvrdit, ze co napisu, je urcite pravda, ale neco snad prece.

Systemy jsou si v rade veci podobne - v zasade u kazdeho z nich existuje
jen jedna distribuce, ktera obsahuje vsechen zakladni software (gcc, X11,
groff ap.) a dale 'ports' neboli soubor uspesne zkompileneho
softu. Zakladni strom je vyvijen organizovane, tj. je v tom poradek (na
rozdil od hromady distribuci linuxu a mozna i zivelneji vyvijeneho
kernelu).

OpenBSD - rada platforem (i386, alpha ...), slusna podpora (zvlast PC) HW
(vcetne zvuku ap.), zakladni strom kontinualne (jiz radu let) kontrolovan
na bezpecnost (sami se chlubi tim, ze vetsina nalezenych security-bugu
hlasenych treba na Bugtraqu, je u nich jiz pred oznamenim fixnuta).
Pomerne male mnozstvi software je na tom vyvijeno, z cehoz plynou
vice/mene zavazne problemy pri chteni rozbehnout neco noveho. Nepodporuje
SMP. V zakladnim systemu maji ale vetsinou ty nejnovejsi verze softu, tj.
mene vyzkousene. Prijde mi to u systemu, ktery se zameruje na bezpecnost
zvlastni. V posledni dobe prestali podporovat ipfilter a maji neco
vlastniho.

NetBSD - bezi snad na vsech platformach. Fajnsmekri maji radi jeho z
nejvetsi casti platform-independent jadro. Z toho taky asi plyne
podpora asi nejuplnejsiho seznamu hw. OpenBSD vzniklo z NetBSD. Ma
pry nejpropracovanejsi system ports. Jestli podporuje SMP nevim, spis
ne. Ipfilter na tom bezi.

FreeBSD - pouze i386 a alpha. Pomerne slaba podpora SMP - napr. vsechny
procesy jedne proces group (napr. apache a jeho synove) bezi vzdy jen na
jednom procesoru - horzi vyuziti nez treba linux. Pravdepodobne se to dost
zlepsi s 5.0. Jinak podpora PC-HW mi prijde pomala, casto jsou jejich
drivery porty driveru z NetBSD n. Linuxu. Porty obsahuji snad vsechen free
soft. Pokud nejaky soft podporuje jen nektery z *BSD systemu, pak je to
pravdepodobne FBSD. Cele je to asi vic user-friendly nez druzi dva a vic
pouzivan u velkych serveru. Moc se mi libi nektere iniciativy okolo
"zbezpecnovani" FBSD, napr www.trustedbsd.org n. www.securebsd.org. Ne, ze
by z toho neco kor bylo :-). Ma za sebou podporu BSDI, tj. pravdepodobne
ma nejlepsi budoucnost. Co se tyce verzi softu v zakladnim stromu, tak
jsou spis opatrni, coz je podle me spis plus. Soucasti je ipfilter a ipfw.

Cele je to pro me tak vsak taky trochu zahada.

--
Michal Mertl
mime at traveller.cz