Kbit/s?

Vladimir Mencl, MK, susSED mencl at nenya.ms.mff.cuni.cz
Mon May 28 17:36:23 CEST 2001

On Mon, 28 May 2001, Dan Lukes wrote:

> 	Prvni se pouziva ve vypocetni technice - plati, ze kilo je 2**10, mega
> je 2**20, giga 2**30 atd.

Plati pro velikosti pameti, tim to ale IMHO spise povetsinou konci.

Zejmena v telekomunikacich se pouzivaji temer vyhradni decimalni
mocniny, zejmena kapacity prenosovych linek jsou odvozeny od 8000 Hz
samplovaci frenkvence. Na 1) i 3) bych odpovel 1000..., a odhadoval bych
tento vysledek i pro 2) - ale jsem liny se podivat.

Nicmene, napr. u mereni prenosove rychlosti v kB/s bych uz ocekaval
mocniny dvou - protoze to tak bude vypadat logicteji ve vztahu k otazce
"Jak rychle prenesu urcity soubor?", o jehoz velikosti uz budu uvazovat
v mocninach dvou.

Zmatek v tom je, upozornil bych, ze oficialni cestou jsou pro
prefixy pouzivajici mocniny dvou navrhovany alternativni prefixy,
pojmenovane kibi, mebi, gibi, zkratka Ki, Mi, Gi.

Napr.: one kibibit = 1 Kibit = 210 bit = 1024 bit

Cituji z dokumentu http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html
od International Electrotechnical Commission, navrh prefixu ma i silnou
podporu od International Committee for Weights and Measures a IEEE,
prefixy ale nejsou soucasti SI.

		Vlada