RAID radic

Cejka Rudolf cejkar at dcse.fee.vutbr.cz
Fri Dec 22 23:28:22 CET 2000

Jan Moravec wrote (2000/12/20):
>    Mate realnou zkusenost, o kterou byste se mohli podelit?
> 		(hw - ok/not_ok/err/...)

Ja osobne mam realnou zkusenost jen s radicem od 3ware pro IDE disky,
konkretne s ctyrkanalovym 6400 pro ATA-66. Sice umi jen RAID-0 a RAID-1
a prislusne kombinace, ale pro nektere ucely to staci. Ja ho treba
pouzivam se dvema disky jako vyrovnavaci prostor pri zalohovani kvuli
rychlosti: Nekolik procesu (4) paralelne uklada data na striped RAID
a jeden proces ta data cte a zapisuje je na pasku. Pritom rychlost
kazdeho zalohovaciho procesu je nekde mezi 1 MB/s az 4 MB/s a zaroven
pro nakrmeni pasky je potreba rychlost neco mezi 12 MB/s az 16 MB/s.
A cist 12 MB/s z disku, kdyz se na nej take hodne rychle zapisuje,
to se uz dela dost tezko. Muzu rict, ze proti SW RAIDu vinum jsem
zaznamenal znatelny vykonnostni posun a mozna budu moct zkusit jit
jeste na vic paralelnich zapisujicich procesu. V pripade zajmu muzu
poskytnout spoustu testovacich vysledku. Na jednom stroji jsem zkousel
SW RAID, HW RAID, 2 x ATA-66 disky a 2 x ATA-100 disky v ruznych
konfiguracich vcetne queued tagging (jo jo - nezblaznil jsem se - queued
tagging uz existuje i pro IDE disky). Pro testovani jsem pouzil
dd, rawio, iozone -a a simulaci zalohovaciho procesu. Jen jsem nemel
cas ty vysledky nejak rozumne zpracovavat, takze mam pouze prime
vystupy programu.

>    Radice uvadene v hardware.txt (4.1) jsem nenasel u distributoru a
> naopak nabizene radice (napr. Adaptec 2100/3200/3400 S) jsem nenasel v
> hardware.txt. Pouzivate nekdo Adaptec RAID radice - bude fungovat i kdyz
> neni v seznamu, resp. kdyz by fungoval, proc neni v seznamu? Mam starou
> distribuci?

Skutecne by to chtelo upgrade distribuce. Zkuste diff mezi HARDWARE.TXT
z 4.1 a 4.1.1 (nebo 4.2). Uvidite hodne zmen a mimo jine i pridany radek:

    Adaptec 1400, 2100S, 3200S,and 3400S SCSI RAID controllers.

Doporucuji, abyste se take podival na
http://people.FreeBSD.org/~msmith/RAID/index.html, kde je treba i update
pro 4.0/4.1 pro tyto radice. A je tam i spousta dalsich zajimavych
informaci - kompletni prehled o podporovanych radicich a stav ovladacu.

S radici Adaptec 3x00S osobni zkusenost nemam, ale mame je taky
koupene a jeden je pichnuty i v jednom FreeBSD. V realnem provozu
ale jeste neni. Narazili jsme na nejaky problem u RAID-5, kdyz se
rucne vydela jeden disk. Puvodne to asi vypadalo na chybu v ovladaci,
pak ale clovek od Adaptecu napsal, ze je to spis problem firmware.
Pri vypadku disku by ten problem nejspis nenastal, takze nic
zavazneho. Vic podrobnosti nevim.

Mimochodem - jeden clovek od Adaptecu spolupracuje primo s FreeBSD,
takze se da ocekavat rozumna podpora.

PS: Preji vsem hezke vanoce a co nejuspesnejsi novy rok.

--
Rudolf Cejka   (cejkar at dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science