Pridani disku s filesystemem do FreeBSD

Martin Machacek mm at i.cz
Thu Oct 26 13:26:17 CEST 2000

On 26-Oct-00 Prib Pavel wrote:
> Asi jsem hledal spatne, ale nenasel jsem postup, jak pridat do FreeBSD
> dalsi disk (u IBM AIX to jde velmi dobre), ktery jsem "prendal" z jine
> FreeBSD masiny, a nebo kdyz pred havarii\reinstalaci na disk
> zazalohuji dulezita data a disk pak potrebuji opet "zaclenit" do systemu.
> Jedna se o SCSI disk. Nutnou, ale "ne podstanou" podminkou ovsem je, neprijit
> o ta data.

To neni absolutne zadny problem. Disk se normalne zapoji do noveho stroje
(pozor na SCSI ID, terminatory atd.). Rekneme, ze disk bude detekovan jako
"da1" (predpokladam, ze se jedna o FreeBSD verze 3.x a vyssi). Rozlozeni disku
ve smyslu FDISK oddilu (ve FreeBSD terminologii 'slices') se vypise utilitou
fdisk (jako superuser) viz man fdisk. Takze v nasem priklade by to bylo fdisk
da1. Pokud je na disku vice oddilu je potreba najit, ktery je oznaceny jako
FreeBSD (partition type 165). Rozlozeni partitions v ramci FDISKoveho oddilu se
vypise pomoci utility disklabel (viz man disklabel). Rekneme, ze disk byl
zkonfigurovan tak, ze je cely pouzity pro FreeBSD. Potom se pouzije
disklabel /dev/da1s1. Ve vypisu se obejvi nekolik 'partitions'. Obvykle 'a' je
rootovsky filesystem (/), 'b' swap, 'c' je partitiona obsahujici cely disk a 'e'
byva /usr. napriklad namontovani partitiony 'e' na adresar /mnt se provede
prijkazem mount /dev/da1s1e /mnt. To je cele. Vice detailu lze zjistit napr. na
http://www.freebsd.org/handbook/disks.html. Dokazu si predstatvit pouze jediny
problem, ktery by mohl nastat (pominuli chyby hardwaru atd.) je schazejici
'device file'.Takze kdyz disklabel nebo mount ohlasi 'no such file or
directory' je to indikace toho, ze neexistuje potreny 'device' file' v /dev.
Ten se vytvori tak, ze se udela:

cd /dev
./MAKEDEV da1s1

(tim se vytvori 'device file' pro prvni slice na druhem SCSI disku)

nebo

./MAKEDEV da1s1e

(tim se vytvori device file pro partition 'e' na prvnim slicu na druhem SCSI
disku).

Je to velmi jednoduche (a Petr Rehor ti jiste bude umet poradit :-)).

        Martin

---
[PGP KeyID F3F409C4]