bash a mys, bash a root

Martin Machacek mm at i.cz
Fri Jan 14 09:47:50 CET 2000

On 01-Jan-70 jiri at navratil.cz wrote:
> jsem na FreeBSD novy a chtel jsem pouzivat mys a bash.
>
> Pokud jsem pouzil
>
> moused -t ps/2 -p /dev/psm0
> vidcontrol -m on
>
> Tak to v csh chodi spravne, ale jakmile pouziji bash, tak to zacne ztracet
> pismena nebo napr. z words to udelalo w\370r\360s.
>
> FreeBSD 3.3, bash-2.03

Hmm, tak to se mi nikdy nestalo. Mozna je to tim, ze bash moc nepouzivam ...

> Jeste mi nechce dovolit v /etc/passwd, aby mel root implicitne bash, vzdy
> se prihlasi s csh, ale jinemu uzivateli to projde?

Zmenu shellu je mozne provest (v poradi od nejvhodnejsiho po nejmene vhodne
reseni):

- prikazem chsh
- pouzitim prikazu vipw a zmenou patricne polozky v /etc/master.passwd
- editaci /etc/master.passwd primo a naslednym pouzitim prikazu:

  pwd_mkdb -p /etc/master.passwd

FreeBSD pouziva shadow password soubory, ktere se vsechny spolecne se
souborem /etc/passwd generuji z /etc/master.passwd prave pomoci prikazu
pwd_mkdb. Pred pouzitim vrele doporucuju precist si relevantni manualove
stranky  a mozna i nahlednout do "FreeBSD Handbook" napriklad na:

http://www.freebsd.cz/handbook/index.html

        Martin

---
[PGP KeyID F3F409C4]