Pokus a dotaz

Cejka Rudolf xcejka00 at dcse.fee.vutbr.cz
Tue May 5 18:03:03 CEST 1998

# Ladislav Kostal napsal:
> Ak by to bolo mozne, poprosil by som Vas o zaslanie tych konzolovych
> "zalezitosti" na lokalizaciu alebo kde to je mozne stiahnut.

Dlouho jsem premyslel, ale povolil jsem: Na moji WWW (je pouze v cestine)
najdete vse, co mam nyni instalovano na svem vyvojovem FreeBSD-current.
Zde je odkaz: http://www.stud.fee.vutbr.cz/~xcejka00. Hledejte uplne dole.

Ale netusim, jak Vam to bude fungovat:

a} Myslim, ze na FreeBSD 2.2.1 jeste na konzole nebyly mrtve klavesy.
   Ve FreeBSD-current jiz jsou. Bohuzel netusim, ani jakou verzi provozujete,
   ani od jake verze mrtve klavesy funguji. Na 2.2.1 jsem to resil tak, ze
   mi stejne stacilo jen ceske vi, tak jsem orezal klavesnici od mrtvych
   klaves a do vi.exrc jsem pripsal spoustu prikazu
	:map! Xa [a s akcentem X]
b) Take se od nejake verze menila binarni verze locales. Ale zase nevim od
   ktere.
c) Jako maly bateriovy jsem se ucil psat na stroji. A od te doby vytvarim
   jen klavesnicove popisy vhodne pro lidi, co jsou zvykli psat na stroji
   (takze jsem schopen vyrobit jen ty odporne QWERTZ...)
d) A jiste spousta dalsich problemu. Ocekavam spoustu pripominek, ale prosim,
   ne kameny - temi to boli.

Jo, jeste neco: Mezi cestinami se prepina pomoci Pause, pravy Alt prepina
klavesnice jen po dobu stistu klavesy. Proste tak, jak to mam v czterm...

A pokud od teto doby budou nekoho rozcilovat diodky v X, ze CapsLock
(nebo ScrollLock?) ne a ne rozsvitit, pak se staci podivat do kernelu...
Asi dalsi namet na bug report. Ale komu? FreeBSD nebo XFree86.

# Dan Lukes napsal:
>     Nejlepsi je podivat se, kdo z tech teamu je nejnadejnejsi a dohodnout
> se s nimi, coz je jedna moznost, nebo pokud chces udelat lokalizaci sam,
> tak je potreba se dohodnout nejlepe s nekterym koordinatorem, jestli to
> zaradi do standartni dostribuce. Ale ja uz jsem locales i fonty videl a
> myslim, ze i fonty (ostatne, nejde o ceske fonty ale o ISO-8859-2 fonty),
> takze vyhozena namaha to nebude jen pokud je to lepsi nez existujici.

Tady jde o to, ze nestiham, nestacim... Tak bych uvital nejakeho clovicka,
co ma cas, ktery by byl schopen se o toto postarat, vyhledat chyby,
konzultovat, co delam spatne a tak dale. A poslat jim to.

Nebo napsat panu Andrey A. Chernovovi (ache at FreeBSD.ORG), který asi
lokalizace ridi a zeptat se ho, jakym zpusobem lze ceskou lokalizaci
dodat a vyresit.

Ted jsem se koukal: Na ruske lokalizaci skutecne nekdo zapracoval. Dokonce
mam pocit, ze prekodovavaji i nazvy souboru z DOSovych svazku...

Ano, Polaci uz nejake ISO-8859-2 fonty dodali, jenze myslim, ze se nesnazili
vyresit ACS znaky. A to zase ja jo (uz od 1996). Takze pokud si nastavim
konzolu na TERM=cons25l2, muzu si vesele pustit treba /stand/sysinstall
a ramecky mi stale funguji... A tedy bych i uvital, kdyby se polske fonty
nahradily nejakou vylepsenou verzi (coz takhle dat si ty moje?).
Proste jde mi o to, podivat se po tom, co kdo kdy kde videl, dat to dohromady
a poslat neco na FreeBSD.ORG, abychom si nemuseli kazdou novou instalaci
slozite pocestovat.

Treba take nevim, proc je lepsi a standardnejsi pouzivat LANG=cs misto
LANG=cz. "cs" se mi vubec nelibi. Verim, ze tyto zkratky jsou brany
z nejakych norem. Muze mi nekdo rici nejaky WWW odkaz, kde se o teto
problematice doctu vice? A neco vice o i18n? Dyt ja furt nevim, odkud to
i18n roste a zda by se dalo neco vzit i z neho...

> [...]
> clovek nestavel pocitac na smetisti a ma v nem spise ty rozsirenejsi
> komponenty nez "kde co". Ono totiz daleko lacinejsi nez psat ovladac pro
> nejakou exotickou kartu je koupit si o par stovek drazsi kartu
> podporovanou. A nemam nic proti nadsenym silencum, nesmi se to ovsem
> zamenovat s pojmem nadseny laicky programator. A pritom, tech druhych
> je vuci tem prvnim neporovnatelne vice. Takovy jsou od tech prvnich tezko
> rozlisitelni a pokud jsou volne vpusteni k vytvareni OS tak napachaji
> spoustu skody (nejcasteji an bezpecnosti a stabilite). Takze, nadsenych

To jsem si zase dal. Ja uz budu hodny. Zkuste hadat, proc se preorientovavam
na FreeBSD? Uz jsem proste dal nemohl. Tolik ztraceneho casu, ktery mi
uz nikdo nebude moct vratit... Ja jsem implicitne predpokladal, ze je
FreeBSD pro takove lidi dostatecnym odpuzovakem. A uz bych to dal
nerozmazaval. (Pry jim vsechno funguje... Hmm... Ani hloupy textove
orientovany zvukovy mixer jsem do dnesniho dne nenasel funkcni. Tj, takovy,
jehoz autor uz nekdy slysel a ACS znacich.)

>     Jestli se's chtel zeptat, zda jsou v teto konferenci pritomni jen
> uzivatele nebo take vyvojari, tak i vyvojari (pokud je vyvojar clovek,
> ktery zanechal, byt nevelkou, stopu v distribuovanem kodu), i kdyz tu asi
> neni nikdo, kdo by s FreeBSD na mysli vstaval i ulehal.

Ano, a chtel jsem se take zeptat, zda skutecne nekdo provozuje
FreeBSD-current kvuli sem tam nejakemu dotazu, nez poslu bug-report na
oficialni mista.

A take jsem se chtel zeptat, zda je tu nekdo clenem FreeBSD.ORG konferenci.
Ja jsem ted na freebsd-current-digest, freebsd-security-digest a
cvs-all-digest. Dnes jsem zkousel i freebsd-chat-digest, ale to
me dvakrat vykopalo.

A kdo ma jake zkusenosti s bug-reporty? Na FreeBSD.ORG jsem poslal ctyri,
ale az dnes zacinam mit pocit, ze to nekdo cte.

Posilal jsem info o vadnem termcapu na XFree86. Stale zadna odpoved.
Posilal jsem info o vadnem internim prikazu time v bashi. Uz vysla
  nova verze, chyba tam je stale a take zadna odpoved.
Posilal jsem info o nefungujicim "unzip -X" (vcetne patche), a take stale
  zadna odpoved.

Takze mam trochu pocit, ze stale jenom pisu do vetru.

# Ondra Koutek napsal:

> Tak prave ted premyslim, jak bych pocestil konzolu a rozchodil telnet tak,
> aby bezel cesky. Z win95. Jestli mate nejake reseni, rad se dozvim neco
> blizsiho. Vychazet ze standardniho baliku cs-tools se mi jiz jednou ne
> prilis vyplatilo.

cstools jsem zahodil. Yenya to pry ani neupdatuje. Pouzivam pouze jeho
cstocs-3.0 s par opravami jeho definicnich souboru kodovani.

Jo, to je povidani na hodne dlouho dobu. V prvni rade musim napsat, kdo
co spachal:
	Bez Petra Lampy by nebylo vubec nic. On udelal hackersky
		mapchan a on take udelal lokalizacni soubory. Ja sam jsem
		zatim zdrojaky nevidel, ale po domluve bych je snad z neho
		dostal.
	Bez Viti Samela by nebyl telnet klient pro MSDOS podle nasich
		predstav. Vsechny soucasne zdrojaky ma ted take jen on.
	A beze mne by nebyl nektery balast okolo, jako oprava nekolika
		terminalovych popisu vcetne fungujiciho ACS. (Teda
		krome TeraTermu ve WinXXX.)

Ke konzoli: Staci se kouknout na user.zip a admin na me WWW. Snad je to
dostatecne.

K telnetum: Klienti (i jejich platformy) jsou ponechani tak, jak jsou -
bez prekodovavani. A ted nastava ta finta: Prikaz mapchan spolu s kernelovou
upravou dokaze zajistit prekodovavani telnetovske linky na urovni jadra
systemu (nebo nekde hodne blizko).

Takze to funguje moc jednoduse:
a) Win95 a WinNT: Pouzivame freeware TeraTerm, ktery ma ale problem, ze
   se systemovymi fonty ho nedokazu prinutit k fungujicim ACS.
   Neoficialne pouzivam NetTerm, ktery je naprosto bezproblemovy.
   WinXXX platforma vse jede pres 1250 a staci do profile dat vhodny
   prikaz "mapchan -f 1250xil2.dat" a cestina jede jako po masle.
   I s ramecky!
b) V DOSu byl trochu problem. Upraveny cesky telnet nam tu vubec nejel.
   Nakonec Vita vzal nejaky NCSA CUT-CP (ale tohle strilim od boku),
   pridal dve volby: Navazani binarniho spojeni a vnuceni nazvu terminalu
   nikoli XXXXX, ale XXXXX-cz a v profile se testuje nazev terminalu
   a pokud obsahuje -cz, je pripona orezana a zavola se
   "mapchan -f pc2xil2.dat" a je vystarano. Samozrejme predpokladam, ze
   v DOSu je jiz nejaka cestina - v nasem pripade PC-Latin-2.
   (Tj. je vystarano opet s ramecky!)

Bylo by hodne jeste co vysvetlovat, ale spis radsi budu ocekavat pripadne
dalsi dotazy na neco, co jsem malo popsal...

Rudolf Cejka                            E-mail: xcejka00 at dcse.fee.vutbr.cz
Technical University of Brno, Faculty of El. Engineering and Comp. Science
Bozetechova 2, 612 66 Brno, Czech Republic